Geplaatst op 12 januari 2016 12:23 door Marianne ten Feld-Sprik
Zorginkoop 2017: de Regeling Transparantie zorginkoopproces Zvw is van toepassing
Bij de zorginkoop voor 2017 geldt dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders de Regeling Transparantie zorginkoopproces Zvw (hierna: de Regeling zorginkoop) moeten toepassen. Deze regeling is opgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en is met ingang van 1 januari 2016 in werking getreden.
Regulering zorginkoopproces
De afgelopen jaren zijn er veel klachten geuit over de zorginkoop door zorgverzekeraars. Naar aanleiding van deze klachten heeft de NZa in 2010 en 2014 in de NZa Good Contracting Practices aanbevelingen gedaan om het zorginkoopproces soepeler te laten verlopen. Een aantal van deze aanbevelingen is nu vastgelegd in de Regeling zorginkoop. De NZa kan handhavend optreden indien de Regeling zorginkoop niet wordt nageleefd. De regeling geldt alleen voor de inkoop van zorg die onder de Zorgverzekeringswet valt.
Bekendmaking zorginkoopbeleid en procedure van zorginkoop
In de Regeling zorginkoop is vastgelegd dat zorgverzekeraars het zorginkoopbeleid en de procedure van de zorginkoop uiterlijk moeten bekendmaken op 1 april van het voorafgaande kalenderjaar. Dit betekent dat zorgverzekeraars uiterlijk op 1 april 2016 de relevante stukken voor de zorginkoop voor 2017 moeten bekendmaken. Zorgverzekeraars moeten daarbij onder meer informatie verstrekken over de verschillende fasen waaruit de zorginkoop bestaat en de relevante termijnen. Daarnaast moet de zorgverzekeraar het kwaliteitsbeleid dat hij bij de zorginkoop hanteert en de minimumeisen waaraan zorgaanbieders moeten voldoen, bekendmaken. Ook moet de zorgverzekeraar aangeven in welke mate hij ruimte biedt voor innovatief zorgaanbod en -indien van toepassing- welke specifieke eisen hij hieraan stelt.
Voldoende beschikbaarheid en redelijke termijnen
Verder is in de Regeling Zorginkoop opgenomen dat de zorgverzekeraar vanaf het publiceren van het zorginkoopbeleid en de zorginkoopprocedure tot het moment van het sluiten van de contracten, voldoende beschikbaar moet zijn voor vragen en opmerkingen van zorgaanbieders. Andersom hebben ook zorgaanbieders de verplichting om gedurende deze periode voldoende beschikbaar te zijn voor vragen en opmerkingen van zorgverzekeraars. Tevens moet de zorgverzekeraar in de planning voor de zorginkoop een redelijke termijn opnemen voor de zorgaanbieders om het voorstel te bestuderen en vragen te stellen. Indien de zorgverzekeraar een wijziging aanbrengt in de informatie die hij verstrekt, dient hij dit tijdig bekend te maken op dezelfde wijze waarop de oorspronkelijke informatie is gepubliceerd. Wijzigingen die plaatsvinden na 1 april dienen bij de bekendmaking te worden gemotiveerd door de zorgverzekeraar.
Geen oplossing voor bezwaren tegen onredelijke eisen
Zorgverzekeraars zijn niet gebonden aan de reguliere aanbestedingsregelgeving, omdat zij niet worden aangemerkt als aanbestedende diensten (zie hierover mijn blog van 19 mei 2015). Daarom is het goed dat de zorginkoopprocedures door de Regeling Zorginkoop worden gereguleerd, waardoor de positie van zorgaanbieders enigszins wordt versterkt. Deze regeling ziet echter alleen op de procedure van de zorginkoop en niet op de inhoudelijke eisen die zorgverzekeraars stellen aan zorgaanbieders. Klachten over inhoudelijke eisen worden door de komst van de Regeling zorginkoop dan ook niet weggenomen. Zorgaanbieders hoeven onredelijke eisen echter niet zonder meer te accepteren. Zij dienen zo spoedig mogelijk in de inkoopprocedure hun bezwaren te melden door het stellen van vragen aan de zorgverzekeraar. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan is het raadzaam om tijdig juridisch advies in te winnen.
Indien u vragen heeft over de inkoop van zorg of tegen onredelijke eisen aanloopt kunt u contact opnemen met Marianne Sprik, advocaat aanbestedingsrecht of Yvonne Nijhuis, advocaat gezondheidsrecht.